Whats in a name?

Vi funderar för fullt på det här med namn. Vi har ju fått reda på att det blir en liten kille och av någon anledning känns det mycket svårare med killnamn än med tjejnamn. Dels så ska det ju passa (i alla fall i mina ögon öron) på både en liten bebis och en vuxen man. Det känns inte helt okej med en man i 50års åldern som heter Benjamin av någon underlig anledning. På samma sätt som det känns väldigt underligt med små bebisar som heter typ Harald. Å andra sidan så kanske det ändras. Trenden verkar ju gå åt just det hållet. Samtidigt känns det lite trist att det kanske handlar om just trender? En av mina före detta studybuddies har 2 barn som heter Nils och Åke - de namnen passar just de barnen som handen i handsken. En av mina grannar har valt det ganska traditionella namnet Johan på sin lilla sladdis. Det låter inte heller speciellt konstigt.

En annan aspekt som kan vara viktigt att ta med är etymologin eller historian bakom namnet. Nemo är exempelvis ordet "ingen" på latin. Kanske inte så roligt om man får heta det?

De förslag vi har (eller har fått) hittills är följande

I kategorin lite ovanligare:
Tristan
Dante
Link

I kategorin vanliga:
Markus
Henrik,

I kategorin där vi inte alls är överens:
Bill
Jarl (tyckte jag verkligen var astufft men det gjorde inte min man - kanske inte heller är ett okej bebisnamn och liiiiiite krångligt att uttala)

Kommentarer
Postat av: Anna

Bill är ju det bästa namnet hittills! =) Hoppas allt är bra med er! Ont i njurarna låter inge vidare!

2009-11-14 @ 19:14:40
URL: http://princessanna.blogg.se/
Postat av: Sanna

Hehe det är ju sjukt svårt med namn iaf. Njurarna överlever =)

2009-11-14 @ 23:37:48
URL: http://iefterhand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0