Ehh böcker om vadå?

I fredags så tog vi en tripp till biblioteket. 4-åringen Tilda är hemma från dagis och behövde aktiveras lite. "Ahmen det är ju lätt som en plätt" tänkte jag och planerade för värsta pedagogiska besöket där vi skulle sitta och mysa i en soffa ihop med lillebror.
Nu blev det inte riktigt så. Tilda for runt som en galning och ville titta på alla böcker. Jag gick runt med lillebror som fick ett utbrott. Det blev en premiär för mig gällandes offentlig amning. Tyvärr vart det inte så mycket amning innan han bestämde sig för att kräkas. På mig.

Lite lätt svettig försöker jag då vandra vidare på det pedagogiska planet och ber 4-åringen att samla ihop 10 böcker som hon vill låna och försöker själv plocka ihop 5 böcker som 2.5-åringen kanske kan vara intresserad av.

Vi får tillsammans ihop 15 saker som ska lånas. Både böcker och musikssagor.
"Skitbra - vilken lyckad och pedagogisk morsa jag är" tänkte jag.

Såhär i efterhand så blir lite mörkrädd när jag ser vilka böcker vi kom hem med. En bok handlar om en hemlös alkis som bor i Tyskland. Han ger tillfälligt upp sin bostadslösa tillvaro och slutar dricka alkohol för att istället jobba med barn. Tyvärr tar det inte lång tid innan han väljer det taklösa livet igen och tittar djupt ner i flaskan.

En annan bok handlar om en liten tjej som hittas, med en skylt runt halsen där det står "Kan någon älska den här?", av en alkoholist. Tyvärr dör alkoholisten och tjejen måste hitta en ny familj. Då gömmer hon sig i en garderob som ägs av ett homosexuellt par. Efter att ha betraktat paret ifrån garderoben i ett par dagar så får hon den briljanta iden att smyga sig ner i deras säng när de sover. De blir ganska arga över att hitta henne där men tillsist löser dig sig för henne.

Jag undrar vad resterande böcker handlar om. Kan knappt vänta på att få reda på det. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0