Det magiska brödet

Värsta bästa receptet har jag hittat som jag nu måste dela med mig av till alla jag känner och inte känner.



5 dl kallt vatten
1/2 pkt jäst
2 tsk salt
1 msk socker
1 msk olivolja
2 dl havregryn
ca 7 dl mjöl

vill man kan man även ha i en riven morot och/eller 1 dl russin och/eller lite frön eller nötter av valfri sort + att någon/några dl av mjölet går finfint att byta  ut mot lite grövre mjöl

På kvällen:
Ta 1 dl vatten och blanda ut jästen i. Häll ner resten av vattnet tillsammans med salt, socker, havregryn och olja. (Även russin/morot/frön eller nötter) häll sen ner cirka 6/5 dl av mjölet och blanda runt det. Degen ska vara bra kladdig. Jäs hela natten i kylskåpet


På morgonen:

Sätt ugnen på 225 grader. Strö ut lite mjöl på en plåt och stjälp upp degen som ska formas till 2 längder. Ingen knådning behövs. Låt vara i ugnen i 25 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0